Zgodnie z brzmieniem art.758 § 1 k.c. przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz da­jącego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Działalność agencyjna zgodnie z art. 37 e ust 2 ww. ustawy może być wykonywana wyłącznie przy pomocy osób fizycznych posiadających zezwolenie na wykonywanie czynności agenta ubezpieczeniowego.                                                                                                                 Z definicji powyższej wynika, że agent może zawierać umowy jako pełnomocnik lub działać wyłącznie jako pośrednik, którego rola ogranicza się wuproszczeniu do znalezienia dającemu zlecenie klientów i nakłonienia ich do zawarcia z nim określonego typu umowy. Do  zawierania umów w imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest uprawniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie.

Działalność agencyjna zgodnie z art. 37 e ust 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej może być wykonywana wyłącznie przy pomocy osób fizycznych posiadających zezwolenie na wykonywanie czynności agenta ubezpieczeniowego.                             W jaki sposób zadania będą wykonywane decyduje sam agent. Jego organizacja pracy i operatywność wpływają bezpośrednio na to jakie osiągnie wyniki.

Jego samodzielność nie jest jednak nieograniczona - firmy mają swoje standardy pracy - należy omawiać z nimi plany działania, składać sprawozdania, brać udział w szkoleniach itp. W zakresie płacenia podatku dochodowego i składek na ubezpieczenia społeczne sytuacja  agenta jest taka sama jak osoby prowadzącej działalność gospodarczą, czyli o prawidłowe rozliczenie z ZUS i US agent troszczy się samodzielnie.