Ubezpieczenie OC

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowe. Istotą tego ubezpieczenia jest ochrona poszkodowanych w wyniku ruchu pojazdów. Z ubezpieczenia korzystają również sprawcy gdyż nie muszą płacić poszkodowanym odszkodowań, które obejmują nie tylko koszty pomocy medycznej dla ofiar i koszty likwidacji bezpośrednich skutków wypadków, lecz także świadczeń długoterminowych i renty wypłacane ofiarom, a także zwrot utraconych dochodów.

Ubezpieczenie OC musi posiadać każdy właściciel pojazdu mechanicznego. Zakłady ubezpieczeniowe działające w Polsce oferują ubezpieczenia OC, które oparte jest na Rozporządzeniu Ministra Finansów.

W rozumieniu tego rozporządzenia za pojazdy dopuszczone do ruchu na terytorium Polski przyjmuje się:
pojazdy zarejestrowane w Polsce oraz motorowery,
pojazdy zarejestrowane za granicą,
inne pojazdy będące w posiadaniu jednostek podległych ministrom obrony  narodowej i spraw wewnętrznych, napędzane umieszczonym na nich silnikiem, wraz z ciągniętym wszelkiego rodzaju sprzętem,
pojazdy podlegające rejestracji, które nie są zarejestrowane, a mimo to są wprowadzone do ruchu,
pojazdy podlegające rejestracji, które nie są zarejestrowane a mimo to są wprowadzone do ruchu.
Jeżeli pojazd jest zarejestrowany czasowo lub jest zarejestrowany za granicą to ubezpieczenie OC zawiera się na czas krótszy niż 12 miesięcy. We wszystkich innych przypadkach ubezpieczenie zawierane jest na okres 12 miesięcy, i ulega ono przedłużeniu na następne 12 miesięcy, chyba, że posiadacz pojazdu nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu, na jaki zostało zawarte ubezpieczenie, powiadomi zakład o jego wypowiedzeniu.
               Umowę ubezpieczenia OC zawiera się na wniosek posiadacza pojazdu lub osoby przez niego upoważnionej, złożony ubezpieczycielowi, który zawarcie tej umowy potwierdza polisą lub innym dokumentem ubezpieczenia. Odpowiedzialność ubezpieczyciela rozpoczyna się z chwilą zawarcia umowy i zapłacenia składki lub pierwszej jej raty. Można ustalić inny termin rozpoczęcia odpowiedzialności, ale tylko wówczas, gdy umowę zawiera się na czas krótszy niż 12 miesięcy lub przed zarejestrowaniem pojazdu. W razie opłacania składki ubezpieczeniowej w ratach niezapłacenie przez posiadacza pojazdu raty w oznaczonym terminie nie powoduje ustania odpowiedzialności ubezpieczyciela.